Ας Μιλήσουμε για Μουσική

…« Νότα κόκκινη, δεμένη στη λαλιά μας τυλιγμένη
δως της μια να κελαηδήσει, μουσική να αρχινήσει…»

Κάθε καινούργια σχολική χρονιά στην Ιόνιο Σχολή ξεκινάει ευχάριστα και δημιουργικά, γεμάτη ΗΧΟΥΣ.
Μπορείτε να φανταστείτε τη ζωή μας χωρίς ήχους;
Όχι, βέβαια. Οι ήχοι υπάρχουν παντού στη φύση. Ο άνθρωπος τους οργάνωσε και δημιούργησε την τέχνη των ήχων: τη ΜΟΥΣΙΚΗ.
Κάθε χρόνο η Ιόνιος Σχολή δίνει την ευκαιρία στους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου να ταξιδέψουν στον κόσμο αυτής της μεγάλης και πολύτιμης τέχνης: της ΜΟΥΣΙΚΗΣ. Γιατί μέσα από τη μουσική μπορούν:
να παρατηρήσουν και να μιμηθούν τη φύση
να ψυχαγωγηθούν
να εκφράσουν συναισθήματα
να επικοινωνήσουν
να αποκτήσουν αυτοέλεγχο
να αναπτύξουν τη φαντασία και τις δεξιότητές τους
να δημιουργήσουν
να συντροφεύσουν κάθε εκδήλωση της ζωής τους και βέβαια
να αποκτήσουν μία υψηλή αισθητική


Η τέχνη της ΜΟΥΣΙΚΗΣ είναι πολύ στενά δεμένη με δύο άλλες: της Κίνησης και του Λόγου.
Η αρχαία Ελλάδα ανέπτυξε πιο πολύ από κάθε άλλο πολιτισμό την ένωση αυτή, κατανοώντας τη μεγάλη δυνατότητα που δίνει στον άνθρωπο να εκφραστεί ως ένα πνευματικό, ψυχικό και σωματικό σύνολο μέσα από μια αίσθηση εξερεύνησης, χαράς και ελευθερίας. Πώς θα μπορούσε να λείπει από το σχολείο μας;

Εδώ λοιπόν στην Ιόνιο Σχολή, ταξιδεύοντας με έξυπνους, ευχάριστους και βιωματικούς τρόπους, καλλιεργούμε τις δεξιότητές μας και ψυχαγωγούμαστε.
Βοηθοί σ’ αυτό το ταξίδι είναι το σώμα, ο νους , οι αισθήσεις, η φωνή μας, τα μουσικά όργανα, όλοι οι ήχοι και οι εικόνες… Οδηγός μας είναι ο Ρυθμός, που υπάρχει παντού και μας καθοδηγεί να ανακαλύψουμε τα πάντα.

Για το μουσικό ταξίδι των μαθητών της και την περιήγησή τους στον κόσμο της Μουσικής Τέχνης, η Ιόνιος Σχολή διαθέτει ένα τρένο σχεδόν μαγικό. Κάθε βαγόνι του και μία ολόκληρη «ήπειρος», θαυμαστή και υπέροχη. Κάθε φορά παίρνουμε μαζί μας όσα βαγόνια μάς χρειάζονται. Χρησιμοποιούμε όποια στοιχεία θέλουμε από κάθε βαγόνι, ανάλογα με την ηλικία, τη συναισθηματική, νοητική και κινητική ωριμότητα, το γνωστικό επίπεδο, το θέμα και τη διάθεσή μας.

Είστε έτοιμοι για επιβίβαση;  Ξεκινάμε...

Οι Δραστηριότητες του Μαθήματος της Μουσικής

Γιατί όμως η Ιόνιος Σχολή τοποθετεί το «μάθημα» της Μουσικής σε τόσο σπουδαία θέση μέσα στο εκπαιδευτικό της πρόγραμμα;
Ας δούμε μέσα από λίγα λόγια τις δραστηριότητες αυτού του «μαθήματος».

Παιχνίδια
Πρώτα απ’ όλα, πάνω απ’ όλα τα παιχνίδια!
Γιατί; Γιατί μας αρέσουν πολύ! Κρύβουν μέσα τους σχεδόν όλες τις εμπειρίες και τις δεξιότητες και αποτελούν το καλύτερο κίνητρο μάθησης.
Τι είδους παιχνίδια; Επικοινωνίας, συνεργασίας, συγκέντρωσης, χαλάρωσης, παρατηρητικότητας, μνήμης, αναπνοής, φωνητικά, λεκτικά, ακουστικά, ρυθμικά, κινητικά, μελωδικά, αυτοσχεδιασμού, παραδοσιακά κ.ά.

Ακούσματα - Μουσικές ακροάσεις
Ξέρω να ακούω; Γιατί να μάθω να ακούω; Τι είναι η «τέχνη του ακροατή»; Μέσα από μία ενεργητική ακρόαση, από ζωντανές και ηχογραφημένες πηγές προωθούμε τη δυνατότητα της αντίληψης, της διάκρισης και της βαθύτερης κατανόησης και αφομοίωσης εξωτερικών ερεθισμάτων. Ασκούμε την ακουστική μας ικανότητα και απολαμβάνουμε μουσικά έργα. Ψυχαγωγούμαστε και επιμορφωνόμαστε. Επίσης, καλλιεργούμε την αισθητική και την επιλεκτική μας ικανότητα.

Αυτοσχεδιασμός
Είναι ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα της όλης μουσικής μαθησιακής διαδικασίας. Απαραίτητο στοιχείο της μουσικής παιδείας. Φανερώνει τις ιδέες, τις προτιμήσεις και τις δεξιότητές μας. «Παντρεύει» το ένστικτο με τη σκέψη. Οδηγεί στη συνειδητοποίηση. Μέσα από τη σωστή κατανόηση αυτής της δραστηριότητας επιτυγχάνουμε «αυτό που θέλουμε» και όχι «αυτό που έτυχε».

Ρυθμός
Καλλιεργούμε τη ρυθμική μας ικανότητα με ποικίλους τρόπους. Ανακαλύπτουμε τον πολύτιμο ρυθμό του ίδιου του Λόγου. Αναγνωρίζουμε τη σημαντικότητα του ρυθμού ως ένα αναπόσπαστο στοιχείο της ίδιας της φύσης, αλλά και ως οργανωτή και μεταμορφωτή των ήχων σε μουσική.

Λόγος
Η σωστή χρήση του βασικού αυτού τρόπου επικοινωνίας βοηθά στην αντίληψη, στην παροχή και απόκτηση γνώσης και στην αυτοπεποίθησή μας. Καλλιεργεί επίσης τη σωστή άρθρωση, την αναπνοή και την εκφραστικότητά μας.

Τραγούδι
Ενώνοντας τις τέχνες του Λόγου και της Μουσικής, οι μαθητές της Ιονίου Σχολής, τραγουδούν πολύ! Τραγουδούν για τα συναισθήματα, τη φύση, την παράδοση, την κλασική εποχή, το σύγχρονο κόσμο.
Χρησιμοποιώντας το τραγούδι ως βασικό άξονα της μουσικής παιδείας, καλλιεργούμε την ακοή, την άρθρωση, την αναπνοή, τον  αυτοέλεγχο και τη μνήμη μας. Αποκτούμε καλλιτεχνική αντίληψη, αισθητική, ευαισθησία και εκφραστική ικανότητα.
Τραγούδι, λοιπόν, και πάλι τραγούδι!

Χορωδία
Οι χορωδοί της Ιονίου Σχολής είναι μικροί καλλιτέχνες που καλλιεργούν τις μεγάλες φωνητικές και εκφραστικές τους ικανότητες. Με την παρότρυνση και την καθοδήγηση του υπεύθυνου μουσικοπαιδαγωγού, ξεκινά από την Δ’  τάξη ο σχηματισμός της χορωδίας μας.
Η χορωδία μάς ψυχαγωγεί, μας ενώνει, μας μαθαίνει τη συνεργασία και την ομαδικότητα. Η χορωδιακή μας διαδρομή περνά από διάφορα είδη και εποχές. Τα τραγούδια είναι παιδικά, παραδοσιακά, βυζαντινά, κλασικά, έντεχνα, σύγχρονα, από την Ελλάδα και από άλλους λαούς και πολιτισμούς.
Οι μικροί μας χορωδοί, δίνοντας τον καλύτερό τους εαυτό, μέσα σ’ ένα κλίμα χαράς και ικανοποίησης, συμμετέχουν πάντα με μεγάλη επιτυχία σε διάφορες εκδηλώσεις του σχολείου μας.

Κίνηση - Χορός
Ασχολούμαστε με την Κίνηση, αυτή την υψηλή έκφραση θέλησης, χρησιμοποιώντας την ως μέσο επικοινωνίας, έκφρασης, καλλιέργειας, αυτοσχεδιασμού και εκτόνωσης. Αφού περάσουμε από διάφορα βασικά της στοιχεία φτάνουμε στην ιδιαίτερη χαρά που μας δίνουν οι χοροί διαφόρων εποχών, ειδών και πολιτισμών, με τις διαφορετικές μορφές και δυνατότητές τους.

Οργανογνωσία
Βλέπουμε, ακούμε και πειραματιζόμαστε με τα μουσικά όργανα.  Γνωρίζουμε τα υλικά κατασκευής, τον τρόπο παιξίματος, τον ήχο, τον τόπο καταγωγής και τους μύθους που τα συνοδεύουν. Μιλάμε για τις οικογένειες που ανήκουν και τα είδη μουσικής που χρησιμοποιούνται.

Ορχήστρα
Περνώντας από διάφορα στάδια, δημιουργούμε μια οργανωμένη ορχήστρα με κρουστά, πνευστά, έγχορδα και πληκτροφόρα μουσικά όργανα. Η ορχηστρική δραστηριότητα είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να αναπτύξουμε τις προσωπικές και ομαδικές μας ικανότητες, να αποκτήσουμε μουσικές εμπειρίες, να βιώσουμε τη μουσική και να νιώσουμε τη χαρά της δημιουργίας. Η ορχήστρα μας συνοδεύει και τη χορωδία μας.

Κατασκευές αυτοσχέδιων οργάνων
Τι ικανοποίηση να παίζεις μουσική με όργανα που φτιάχνεις μόνος σου από απλά υλικά που βρίσκεις παντού! Δημιουργούμε την προσωπική μας συλλογή από μαράκες, σείστρα, καστανιέτες κ.ά.
Μέσα από το κίνητρο μικρών εκθέσεων μουσικών οργάνων, θαυμάζουμε εμείς και οι φίλοι μας τις μεγάλες κατασκευαστικές και καλλιτεχνικές μας ικανότητες.

Γραφική και πεντάγραμμη παρτιτούρα
Ξεκινώντας από γραφικές απεικονίσεις με σημάδια, χρώματα, σύμβολα, εκφράζουμε τις μουσικές μας ιδέες. Αργότερα καταλήγουμε στην πεντάγραμμη παρτιτούρα, με στόχο να μπορούμε να διαβάζουμε και να γράφουμε και «κλασικές» παρτιτούρες. Αυτή η δυνατότητα μας δίνει χαρά, αυτοπεποίθηση και ανεξαρτησία ως προς τη μουσική μας παιδεία.

Μουσικές έννοιες και θέματα
Ξέρετε τι είναι χρόνος, ρυθμός, μελωδία, αρμονία, μουσική μορφή; Τι είναι φόρτε, λεγκάτο, αλλέγκρο; Τι είναι φθόγγος, ρυθμική αξία, παύση, κλειδιά; Μήπως ηχόχρωμα, διάρκεια, κανόνας, μίμηση; Σπουδαία μουσικά μυστικά μάς περιμένουν να τα ανακαλύψουμε.

Ιστορία της Μουσικής
Πάντα έχει ενδιαφέρον ένα ταξίδι στην ιστορία της μουσικής από τα πολύ παλιά χρόνια μέχρι σήμερα. Με στόχο τη μόρφωση, την προσωπική κρίση και την αισθητική, γνωρίζουμε στοιχεία από την πρωτόγονη μουσική. Τη μουσική της αρχαίας Ελλάδας και του Βυζαντίου, την παραδοσιακή μας και τη σύγχρονη ελληνική μουσική. Γνωρίζουμε επίσης τον πλούτο της κλασικής μουσικής, καθώς και τη μουσική ιστορία άλλων λαών και πολιτισμών. Ανακαλύπτουμε ότι η ποιότητα υπάρχει σε όλα τα είδη μουσικής και σε όλες τις εποχές.

Φλογέρα
Από την Γ’ Δημοτικού ξεκινάμε τη μελέτη της φλογέρας με ράμφος και μάλιστα του τύπου σοπράνο μπαρόκ. Η διδασκαλία αυτού του παλαιού πνευστού μουσικού οργάνου είναι ομαδική, ευχάριστη και προσιτή, ώστε να μπορέσουμε όλοι να ασχοληθούμε και να νιώσουμε τη χαρά της μουσικής δημιουργίας. Αργότερα σχηματίζουμε την «ομάδα φλογέρας», που μαζί με την υπόλοιπη ορχήστρα συνοδεύει τη χορωδία μας.

Ζωντάνεμα παραμυθιού - Δραματοποίηση
Είναι μια πολυαγαπημένη μας δραστηριότητα που αποτελεί ψυχαγωγία, ζωντάνεμα αισθήσεων, ελευθερία αλλά και εφαλτήριο για γνώση και αυτογνωσία. Μέσα από βιωματικές διαδικασίες βοηθά στην ψυχική υγεία και επιτρέπει στον άνθρωπο να «υπάρξει» και να «εκτεθεί» ως ψυχοσωματικό και πνευματικό σύνολο. Επίσης, προωθεί τις τέχνες του λόγου, της μουσικής, της κίνησης, της υποκριτικής και των εικαστικών.

Συγγενικές τέχνες
Τα φυσικά φαινόμενα είναι αλληλοεξαρτώμενα, γιατί είναι όλα μέρος της ίδιας φύσης. Έτσι και οι τέχνες σχετίζονται μεταξύ τους, μιας και είναι εκφράσεις του εσωτερικού κόσμου των ανθρώπων, των αναγκών και των θεμάτων που τον απασχολούν. Εμείς αγγίζουμε κάποιες από τις σχέσεις αυτές, με σκοπό την κατανόησή τους και τη δημιουργία.

Αφιερώματα
Κάποια θέματα που χρειάζονται ιδιαίτερη παρουσίαση περιλαμβάνονται στα αφιερώματά μας. Έτσι, θα έχουμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε, να σκεφτούμε, να ενεργήσουμε, να πρωτοτυπήσουμε, να διευρύνουμε τις γνώσεις και τους ορίζοντές μας και να ψυχαγωγηθούμε.

Εκδηλώσεις
Μέσα από ολοκληρωμένες εκδηλώσεις με λογοτεχνικά, μουσικά, χορευτικά και θεατρικά στοιχεία, νιώθουμε την ικανοποίηση της χαράς και της δημιουργίας. Αναπτύσσουμε πνεύμα συνεργασίας, επιμορφωνόμαστε και ψυχαγωγούμαστε. Οι μαθητές της Ιονίου Σχολής πάντα αποδεικνύουν τη μεγάλη τους καλλιτεχνική και δημιουργική ικανότητα.

Επισκέψεις
Επειδή μας αρέσει να απολαμβάνουμε και το έργο των άλλων, επισκεπτόμαστε μουσεία, αίθουσες τέχνης και θέατρα. Ωφελούμαστε ψυχαγωγικά και επιμορφωτικά

Μουσικός χαρτοφύλακας - Βιβλία
Από την Α’ Δημοτικού, δημιουργούμε το δικό μας μουσικό χαρτοφύλακα με στοιχεία και θέματα από κάθε βαγόνι του τρένου μας. Από την Γ’ τάξη συνοδεύεται και από τα βιβλία του ΟΕΔΒ, καθώς και από ένα μικρό και «χωρίς λόγια» μουσικό βιβλίο που ενισχύουν τις γνώσεις μας στα μουσικά θέματα. Ο μουσικός μας χαρτοφύλακας είναι πολύτιμος για μας, αφού περιέχει συγκεντρωμένα αντιπροσωπευτικά δείγματα της μουσικής μας παιδείας και προσωπικές μας εργασίες.
Τον  προσέχουμε σαν τα μάτια μας και μπορούμε να τον φυλάξουμε για πάντα!!
     
Εδώ στην Ιόνιο Σχολή, μαθαίνουμε να αγαπάμε τη μουσική τέχνη αλλά και να την ανακαλύπτουμε όχι μόνο σε γνώσεις από εξωτερικές πηγές αλλά και μέσα μας...
Εδώ στην Ιόνιο Σχολή, αγαπάμε τη μουσική τέχνη, επειδή κατανοούμε ότι μας αφορά, μας εκφράζει, καλλιεργεί την αισθητική μας, μας οδηγεί στην ποιότητα και μας κάνει να νιώθουμε πληρότητα και χαρά.